aktualności

Kolejka torowa ze Szczawnicy do Piwnicznej realna?

01.01.2013

Na Politechnice Krakowskiej odbyło się spotkanie zorganizowane z inicjatywy jej rektora prof. Kazimierza Furtaka, które dotyczyło przygotowanej w latach 2000-2003 koncepcji kolejki łączącej Piwniczną i Szczawnicę.

W spotkaniu - oprócz twórców koncepcji - wzięli udział przedstawiciele samorządów z Piwnicznej i Szczawnicy, osoby reprezentujące Zarząd PKD oraz Zarząd Thyssen-Krupp Polska.

Powrót do koncepcji wynika z pojawienia się możliwości pozyskania środków na realizację planów w nowej perspektywie finansowej 2014-2020, poprzez inwestycje oparte na wykorzystaniu wiedzy i ekologicznych źródeł energii. Przedstawiciel uczelni przekazał również możliwy montaż finansowy z wykorzystaniem środków kredytowych na realizację inwestycji.

Politechnika Krakowska zamierza kontynuować opracowywanie dokumentów technicznych. Planowana kolejka ma pełnić funkcje rozwojowe i komunikacyjne, jej zadaniem będzie zapewnienie możliwości poznawania górskiego krajobrazu, poprawienie atrakcyjności turystycznej obszaru oraz skrócenie powiązania komunikacyjnego pomiędzy Piwniczną a Szczawnicą. Odległość w linii prostej między tymi miejscowościami wynosi 17 km, natomiast obecnie najkrótsza droga, która prowadzi przez Stary Sącz ma długość przejazdu ok. 60 km. Kolejną funkcją, jaką będzie spełniać planowana inwestycja jest integracja systemu transportowego realizowana poprzez powiązania lokalne tj. z dworcem autobusowym w Szczawnicy, z parkingami (Szczawnica nad Dunajcem, Kosarzyska, Sucha Dolina), ze ścieżkami rowerowymi (w kierunku Słowacji), z wyciągami krzesełkowymi (Palenica, Jaworki, Sucha Dolina) oraz z planowaną windą łączącą przystanek PKP z rynkiem w Piwnicznej.

Planowana długość trasy wynosi 23 km natomiast szerokość toru równa się ok. 1000 mm. Na trasie zaplanowano 18 przystanków a wymiary peronów będą miały 30 m długości i 3 m szerokości. Kolejka, jako środek przewozowy będzie posiadała napęd spalinowy, preferowany na gaz ziemny. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, jaką będzie osiągać równa się 60 km/h. Przybliżona długość kolejki -16 m, szerokość -2, 40 m. Pojazd będzie posiadał 70 miejsc, w tym 35 siedzących.

- Jako mieszkańcy Szczawnicy jesteśmy w dalszym ciągu zainteresowani powstaniem jedynej w swoim rodzaju atrakcji turystycznej. Szkoda, że w okresie ostatnich dziesięciu lat ten temat nie miał szans zaistnienia. Zaangażowanie Politechniki oraz PKP znacznie upraszcza wszystkie procedury związane z uwarunkowaniami środowiskowymi i technicznymi.
Zważywszy na polską rzeczywistość prawną temat ten jest bardzo trudny do przeprowadzenia, na dzień dzisiejszy wręcz irracjonalny, ale spróbujemy nadać sprawie nowy impuls – uważa burmistrz Szczawnicy Grzegorz Niezgoda.

Źródło: UMiG Szczawnica/ oprac. r/
reklama
komentarze
reklama
najnowsze ogłoszenia
już wkróce
  • 03 06.2024
  • 30 06.2024
  • 30 06.2024
reklama
dołącz do nas